Er gaat een zucht van verlichting door Nederland. Eindelijk. De versoepelingen na de lockdown zijn in volle gang, een nieuwe fase van de pandemie breekt aan. Het zal niet lang meer duren of we kunnen elkaar weer ontmoeten op de werkplek. Maar hoe pak je dit nu aan? En wat hebben we geleerd van deze crisis? In dit artikel een aantal tips voor het werkende leven na lockdown!
#1 Teams presteren ook goed op afstand
Als er iets is dat we geleerd hebben van de coronapandemie is het wel om flexibel en hybride te werken. Noodgedwongen thuiswerken was niet altijd even gemakkelijk en gezellig, maar met de juiste middelen lukte het de meeste organisaties uiteindelijk wel. Ook vanuit de overheid kwam steun in de vorm van financiering van kosten voor de thuiswerkplek en natuurlijk de thuiswerkvergoeding.
Hybride werken heeft zowel werkgevers als werknemers doen inzien dat het niet nodig is om elke dag in een lange file te staan en op kantoor te moeten zijn om te overleggen. Lang leve de online meetings! De verwachting is dat hybride werken blijft, maar voor de sociale contacten is het een goed vooruitzicht om elkaar straks weer in real life te kunnen zien en successen met elkaar te kunnen vieren.
#2 Onboarding nieuwe medewerkers volledig online
Begint er een nieuwe medewerker? Dan moet er best veel geregeld worden. De lockdown heeft de manier van onboarden veranderd en de digitalisering hiervan versneld. Soms start een medewerker zonder ooit een voet op kantoor te hebben gezet.
Voor de onboarding van nieuw talent kun je deze checklist gebruiken. Van het verzamelen van alle gegevens tot het ondertekenen van het contract; de volledige personeelsadministratie kan digitaal plaatsvinden. Wel zo makkelijk én snel.
#3 Employee self service in opkomst
De term Emloyee Self Service (ESS) komt steeds vaker voor. Het staat voor de mate waarop werknemers toegang hebben tot hun gegevens, vaak in een tool of portal. Een medewerker kan bijvoorbeeld een loonstrookje inzien, declaraties doen of verlof aanvragen. Maar ook een bankrekeningnummer wijzigen.
Voor zowel werkgevers als werknemers werkt het efficiënt als de werknemer zijn of haar gegevens zelf kan inzien en aanpassen. Medewerkers kunnen dan altijd en overal, wanneer het hun uitkomt, gegevens inzien en wijzigen. Het invoeren van gegevens is bovendien minder foutgevoelig en de administratie van gegevens wordt verdeeld over meerdere personen binnen een organisatie.
#4 Van online naar offline meetings?
Als teams weer volledig naar kantoor gaan - als het weer mag en kan! - is het goed om met elkaar duidelijke afspraken te maken over de kantoorbezetting. Kijk goed naar het aantal werkplekken op locatie en maak met elkaar duidelijke afspraken. Stel bijvoorbeeld een gezamenlijke agenda op zodat het voor iedereen duidelijk is wie wanneer waar aanwezig is. Overleg ook met elkaar wat wenselijk is en vraag je medewerkers waar zij zich prettig bij voelen. Meningen kunnen per werknemer nogal verschillen. Dit blijkt ook uit dit onderzoek van Intermediair. Sta open voor suggesties en feedback.
#5 Plan een teamuitje of vrijmibo
Aangezien de horeca ook weer open is, is dat een mooie gelegenheid om elkaar onder het genot van een borrel weer te zien. Plan een gezellig teamuitje óf stel voor om op kantoor een uurtje te proosten. Het zal allemaal even wennen zijn, maar het is het vieren waard! We hebben het maar mooi gefixt als werkend Nederland. Hoera, het leven na de pandemie begint.
Kunnen wij je helpen met het inrichten van je personeelsadministratie?
Of je nu besluit weer naar kantoor te gaan, of je team voorlopig remote laat werken; wij kunnen je helpen om je personeelsadministratie goed in te richten. Met behulp van de intuïtieve software van Employes kun je je volledige personeelsadministratie snel en efficiënt regelen. Meer weten? Kijk dan eens op employes.nl voor meer informatie.
Blijf up to date!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
Schrijf je in en krijg het laatste HR- & salarisnieuws als eerste in je inbox.