BlogSalarisadministratie

Loonheffingen­nummer aanvragen: tips & tricks

Neem je werknemers in dienst? Dan moet je in de meeste gevallen elke maand loonaangifte doen. Maar dat gaat niet zonder een loonheffingennummer, ook wel loonbelastingnummer genoemd. Deze kun je eenvoudig aanvragen bij de Belastingdienst. Het duurt gemiddeld 3 tot 4 weken voordat je een bevestiging met het nummer ontvangt.

Meld je aan als werkgever bij de belastingdienst

De eerste stap die je neemt als je personeel in dienst neemt is de aanmelding als werkgever bij de belastingdienst. Je kunt hiervoor een formulier invullen waarmee je je kunt aanmelden als werkgever bij de belastingdienst.

Vraag via deze tool het loonbelastingnummer aan.

Het invullen van het formulier is niet ingewikkeld. We hebben wat handige tips voor je verzameld om je op weg te helpen:

  • Vermeld bij de activiteiten de SBI-codes die op je KvK-uittreksel staan.
  • Kies voor een maandaangifte in plaats van een 4-wekelijkse aangifte. Dit is meestal makkelijker in de salarisadministratie.
  • Ben je een DGA? Dan hoef je geen premies werknemersverzekeringen te betalen.
  • Als je je inschrijft bij de KvK en je weet al zeker dat je personeel gaat aannemen, geef dit dan bij de inschrijving direct aan. Dan ontvang je namelijk automatisch een loonheffingennummer.

Zodra je het loonbelastingnummer binnen hebt, kun je beginnen met het doen van loonaangifte!

Benieuwd hoe je loonaangifte het beste kunt regelen en hoe je fouten voorkomt? Lees dan de 5 meest gemaakte fouten in de loonheffing.

Sectorindeling voor premies werknemersverzekeringen

Nadat de belastingdienst je een loonheffingsnummer heeft toegekend, ontvang je ook een brief met de sectorindeling van jouw organisatie. Op basis hiervan wordt bepaald wat voor premies je betaalt voor de werknemersverzekeringen.

Wil je meer weten over loonaangifte en salarisadministratie? Bekijk dan ook eens deze whitepaper waar je alle stappen nog eens duidelijk uitgelegd staan!

Geen personeel meer?

Heb je geen personeel meer in dienst? Dan is het slim om je af te melden als werkgever. Als je dat niet doet, zul je voor de rest van dat jaar namelijk een ‘nihil’ loonaangifte moeten doen. Het afmelden als werkgever kun je doen door een brief te sturen naar je belastingkantoor.

Hulp nodig?

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel of wil je meer informatie? Wij helpen je natuurlijk graag met het aanmelden van de loonheffing. Onze specialisten staan je graag te woord. Neem contact met ons op door een mail te sturen naar support@employes.nl

Employes gratis proberen

Probeer nu gratis

Ervaar het gemak en probeer Employes gratis uit.
Probeer nu
Blijf up to date!

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Schrijf je in en krijg het laatste HR- & salarisnieuws als eerste in je inbox.