Overzicht artikelen

Loonheffingennummer aanvragen bij de belastingdienst

Aanvragen loonbelastingnummer

Als je personeel in dienst hebt of gaat nemen, moet je in de meeste gevallen elke maand loonaangifte doen. Daar heb je een loonbelastingnummer voor nodig. Het duurt doorgaans 3 tot 4 weken voordat je een bevestiging met het nummer ontvangt van de belastingdienst. Hieronder staat een linkje naar het formulier waarmee je je kunt aanmelden als werkgever bij de belastingdienst:

Download het loonbelastingformulier

Hierbij wat tips voor het invullen van het formulier:

  • vermeld bij de activiteiten de SBI-codes die op je Kvk-uitreksel staan
  • als je een DGA bent, dan hoef je geen premies werknemersverzekeringen te betalen, anders wel
  • Kies voor een maandaangifte in plaats van een 4-wekelijkse aangifte

En verder: als je je inschrijft bij de kvk en je weet al zeker dat je personeel gaat aannemen, geef dit dan goed aan. Dan ontvang je namelijk automatisch een loonheffingsnummer.

Zodra je het loonbelastingnummer binnen hebt, kun je beginnen met het doen van loonaangifte. Ben je benieuwd hoe je dit het beste kunt regelen, of hoe je fouten voorkomt? Lees dan de 5 meest voorkomende fouten in de loonaangifte of beginnen met salarisadministratie.

Sectorindeling

Nadat de belastingdienst je een loonheffingsnummer heeft toegekend, ontvang je ook een brief met een sectorindeling. Op basis hiervan wordt bepaald wat voor premies je betaalt voor de werknemersverzekeringen.

Geen personeel meer?

Als je geen personeel meer in dienst hebt, is het slim om je af te melden als werkgever. Als je dat niet doet, zul je voor de rest van dat jaar namelijk een ‘nihil’ loonaangifte moeten doen. Het afmelden als werkgever kun je doen door een brief te sturen naar je belastingkantoor.

Mocht je vragen hebben, dan kun je contact met ons opnemen door een mail te sturen naar support@employes.nl

Backgrounnd image of the card

Probeer nu gratis

Ervaar het gemak en probeer Employes gratis uit.
Probeer nu