KennisbankSalarisadministratie

Loonadministratie zelf doen

Wil je de loonadministratie zelf doen voor je bedrijf? Dat kan tegenwoordig heel goed zelf. Hieronder staat uitgelegd wat je allemaal moet regelen. Het lijkt misschien wat veel, maar het valt allemaal best mee. Hieronder staat stap voor stap uitgelegd hoe je zelf je loonadministratie kunt doen.

Aanvragen van een loonbelastingnummer

Als je voor het eerst personeel gaat aannemen dan moet je een loonbelastingnummer hebben. Dit kun je doen door een aanvraag te versturen naar de belastingdienst. Als je nog geen nummer hebt, dan kun je die makkelijk aanvragen door een formulier naar de belastingdienst te sturen. We hebben hier een los artikel over geschreven met meer informatie over het aanvragen van een loonheffingennummer.

Verzamel de gegevens van je werknemer(s)

Je dient er vervolgens voor te zorgen dat je alle gegevens van je werknemers netjes vastlegt in je loonadministratie. Je hebt de volgende gegevens nodig:

  • Voor- en achternamen
  • Geboortedatum
  • Emailadres en telefoonnummer, dit is niet verplicht, maar uiteraard wel erg handig om meteen te hebben
  • Het bankrekeningnummer
  • Het burgerservicenummer (BSN)
  • Loonheffingskorting ja of nee

Lijkt dit wat veel? Download dan hier de checklist met gegevens welke je nodig hebt bij het aannemen van een werknemer. En daarnaast dien je ook een loonbelastingverklaring en een kopie ID-kaart te hebben.

Bepaal het salaris en de andere voorwaarden

Uiteraard is het salaris van je werknemer belangrijk. Wij raden je aan om altijd een bruto-loon af te spreken met je werknemer. Wil je graag weten wat dan het netto-loon en de kosten voor jou als werkgever zijn? Gebruik dan een online tool om een bruto-netto-berekening te maken. Als je Employes gebruikt, kun je ook een nauwkeurige berekening maken.

Onderteken een arbeidscontract

Om ervoor te zorgen dat je alles goed hebt geregeld op juridisch vlak, zorg er dan voor dat je je werknemer een arbeidscontract laat ondertekenen.

Verzuimverzekering afsluiten

Als je vaste werknemers in dienst hebt, dan is het meestal verstandig om een verzuimverzekering af te sluiten. Hiermee voorkom je dat je zelf een werknemer moet doorbetalen als hij of zij ziek is. Let op, dit is erg belangrijk om goed te regelen. Daarom hebben we een aantal losse artikelen hierover geschreven.

Kies software om de loonadministratie zelf te doen

Het is aan te raden om een goed pakket te kiezen waarmee je de salarisadministratie zelf kunt doen. Wil je meteen beginnen? Maak dan een gratis account aan bij Employes.

Backgrounnd image of the card

Probeer

Ervaar het gemak en Probeer Employes nu 30 dagen gratis
Probeer nu

Kun je niet vinden waar je naar zoekt? Vraag het ons.